Δύναμη στην ενημέρωση.... ποιότητα στην ψυχαγωγία

Υπό τα περιοριστικά μέτρα της Ισραηλινής Αστυνομίας εορτάστηκε η Μεταμορφώση του Σωτήρος στο Όρος Θαβώρ

Με επίκεντρο το Όρος Θαβώρ, τον τόπο όπου ο Κύριος Ιησούς Χριστός μεταμορφώθηκε δείχνοντας την λαμπρότητα της θεϊκής φύσεως Του στους μαθητές Πέτρο, Ιάκωβο και Ιωάννη, εορτάστηκε την Τρίτη 19 Αυγούστου 2025 (6 Αυγούστου με το παλαιό εορτολόγιο) στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων η Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος.

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, η συμμετοχή των πιστών ήταν περιορισμένη, καθώς η Ισραηλινή Αστυνομία, επικαλούμενη λόγους ασφαλείας, επέβαλε μέτρα που δεν επέτρεψαν τη μαζική άφιξη προσκυνητών στο Όρος Θαβώρ.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο σχετικό δελτίο Τύπου της Αρχιγραμματείας του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων το θαυμαστό γεγονός της Θαβωρίου θέας και Χάριτος «ἐγένετο, διά νά ἐνισχύσῃ τούς μαθητάς ὁ Κύριος πρό τοῦ Σταυροῦ καί τοῦ Πάθους Αὐτοῦ, ἀποκαλύπτων τήν θείαν Αὐτοῦ φύσιν καί διά νά ὑπομνήσῃ διά τῆς Μεταμορφώσεως Αὐτοῦ εἰς πάντας τήν δυνατότητα ἀποκαταστάσεως τῆς θείας Χάριτος καί τοῦ πρωτοκτίστου κάλλους τῶν ἀνθρώπων, καί τήν προεικόνισιν τῆς Ἀναστάσεως Αὐτοῦ καί τῆς Ἀναστάσεως παντός τοῦ ἀνθρωπίνου γένους».

Για τον εορτασμό του γεγονότος, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος μετέβη στην Ιερά Μονή Θαβωρίου Όρους την παραμονή της εορτής και προεξήρχε της υπαίθριας νυχτερινής Θείας Λειτουργίας. Συλλειτούργησαν ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντίνης κ. Αρίσταρχος και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πτολεμαΐδος – Άκκρης κ. Μακάριος. Τους Μακαριώτατο και τος Αρχιερείς πλαισίωσαν Αγιοταφίτες Ιερομόναχοι, ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Μόσχας, Αρχιμανδρίτης π. Νίκων, ο εκπρόσωπος του Πατριαρχείου Ρουμανίας, Αρχιμανδρίτης π. Ιωάννης, Αραβόφωνοι, Ρωσόφωνοι και Ρουμανόφωνοι ιερείς, αλλά και άλλοι κληρικοί, ο Αρχιδιάκονος π. Μάρκος και ο Ιεροδιάκονος π. Πρόδρομος.

Τους ύμνους έψαλλε ο π. Γεώργιος από την Ιερά Μητρόπολη Ηλείας στα ελληνικά και η χορωδία της Άκκρης στα αραβικά.

Παρόντες ήταν και ο Γενικός Πρόξενος της Ελλάδος στα Ιεροσόλυμα κ. Δημήτριος Αγγελοσόπουλος με τη συνοδεία του, ενώ στο εκκλησίασμα συμμετείχαν πιστοί, στους οποίους οι Ισραηλινές Αρχές επέτρεψαν την άνοδο στη Μονή.

Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ο οποίος τόνισε ότι η εορτή φανερώνει τη θεία δόξα του Χριστού και προαναγγέλλει την ένδοξη Ανάστασή Του, η οποία περνά μέσα από τον Σταυρό. Επικαλέστηκε τη μαρτυρία του Αποστόλου Πέτρου και τις ερμηνείες των Πατέρων της Εκκλησίας, υπογραμμίζοντας ότι στη Μεταμόρφωση οι μαθητές αξιώθηκαν να δουν όχι μια εικόνα, αλλά το ίδιο το άκτιστο φως της Θεότητος.

Καταλήγοντας κάλεσε τους πιστούς να πορευθούν φωτισμένοι από το άκτιστο φως της Μεταμορφώσεως, ευχόμενος έτη πολλά, ευλογημένα και ειρηνικά.

Αναλυτικά ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος ανέφερε:

” Οὐ γὰρ σεσοφισμένοις μύθοις ἐξακολουθήσαντες ἐγνωρίσαμεν ὑμῖν τὴν τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ δύναμιν καὶ παρουσίαν, ἀλλ᾿ ἐπόπται γενηθέντες τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος”. (Β΄ Πέτρ. 1, 16), κηρύττει ὁ Ἀπόστολος  Πέτρος.

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ ἀδελφοί,

Εὐλαβεῖς Χριστιανοί καί προσκυνηταί,

Ἡ Χάρις τοῦ Ἁγίου Πνεύματος συνήγαγε πάντας ἡμᾶς ἐν τῷ ἱερῷ τούτῳ Ὄρει Θαβώρ, ἵνα πανηγυρικῶς ἑορτάσωμεν τό μέγα τῆς θείας Οἰκονομίας γεγονός τῆς Μεταμορφώσεως, δηλονότι τοῦ Κυρίου καί Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Κατά τήν Μεταμόρφωσιν Αύτοῦ ὡς λέγει ὁ Εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ἐν ᾧ προσηύχετο ὁ Ἰησοῦς ἐγένετο «τὸ εἶδος τοῦ προσώπου αὐτοῦ ἕτερον καὶ ὁ ἱματισμὸς αὐτοῦ λευκὸς ἐξαστράπτων….»,(Λουκ. 9,29).  Ὡς δέ περιγράφει ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος, «καί μεθ᾿ ἡμέρας ἓξ παραλαμβάνει ὁ ᾿Ιησοῦς τὸν Πέτρον καὶ ᾿Ιάκωβον καὶ ᾿Ιωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ καὶ ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλὸν κατ᾿ ἰδίαν·  καὶ μετεμορφώθη ἔμπροσθεν αὐτῶν, καὶ ἔλαμψε τὸ πρόσωπον αὐτοῦ ὡς ὁ ἥλιος, τὰ δὲ ἱμάτια αὐτοῦ ἐγένετο λευκὰ ὡς τὸ φῶς· καὶ ἰδοὺ ὤφθησαν αὐτοῖς Μωσῆς καὶ ᾿Ηλίας μετ᾿ αὐτοῦ συλλαλοῦντες», (Ματθ. 17, 1-3).

Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶς ἀπαντᾷ εἰς τό εὔλογον ἐρώτημα «τί σημαίνει μετεμορφώθη ὁ Ἰησοῦς Χριστός;», ἐπικαλούμενος τόν Ἅγιον Ἰωάννην τόν Χρυσόστομον λέγοντα: «Παρήνοιξεν ὡς εὐδόκησεν, ὀλίγον τῆς θεότητος καί τοῖς μύσταις ἔδειξε τόν ἐνοικοῦντα Θεόν». Καί ἀναλυτικώτερον· ὁ Χριστός ἤνοιξε πλαγίως τήν θείαν Αὐτοῦ φύσιν ὀλίγον καθώς εὐηρεστήθη καί ἔδειξε εἰς τούς μύστας, δηλαδή τούς γνωρίζοντας αὐτόν μαθητάς τόν κατοικοῦντα ἐντός Αὐτοῦ Θεόν.

Ἀξιοσημείωτον ὅτι τό μέγα καί θαυμαστόν τοῦτο γεγονός ἐν τῷ Ὄρει Θαβώρ ἐγένετο ὀλίγον χρόνον πρό τοῦ σταυρικοῦ πάθους καί τῆς τριημέρου ταφῆς καί Ἀναστάσεως τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ, ὡς ἐναργέστατα διατυπώνει τοῦτο ὁ ὑμνῳδός λέγων: «Ὁ πάλαι τῷ Μωσεῖ συλλαλήσας, ἐπὶ τοῦ ὄρους Σινᾶ διὰ συμβόλων. Ἐγὼ εἰμι, λέγων ὁ Ὤν, σήμερον ἐπ’ ὄρους Θαβώρ, μεταμορφωθεὶς ἐπὶ τῶν μαθητῶν, ἔδειξε τὸ ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος, ἐν ἑαυτῷ τὴν ἀνθρωπίνην, ἀναλαβοῦσαν οὐσίαν, καὶ τῆς τοιαύτης χάριτος, μάρτυρας παραστησάμενος Μωϋσῆν καὶ Ἠλίαν, κοινωνοὺς ἐποιεῖτο τῆς εὐφροσύνης, προμηνύοντας τὴν ἔνδοξον διὰ Σταυροῦ, καὶ σωτήριον Ἀνάστασιν».

Ὄντως τό γεγονός τῆς Μεταμορφώσεως, ὡς λέγει ὁ ὑμνῳδός, ἀφ’ ἑνός μέν προμηνύει τήν λαμπροφόρον ἡμέραν τοῦ Πάσχα, τό ὁποῖον διά τῆς ὁδοῦ τοῦ σταυρικοῦ πάθους θά ὁδηγήσῃ τόν Χριστόν εἰς τό ἀποκορύφωμα τῆς θείας Αὐτοῦ δόξης. Ἀφ’ ἑτέρου δέ ἐπιβεβαιώνει τήν ὁμολογίαν τῆς πίστεως τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου περί τοῦ Χριστοῦ, κατά τήν μαρτυρίαν τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Μάρκου λέγοντος: «καί λέγει αὐτοῖς, τοῖς μαθηταῖς ὁ Ἰησοῦς ὑμεῖς δέ τίνα με λέγετε εἶναι; ἀποκριθείς δέ ὁ Πέτρος λέγει αὐτῷ· σύ εἶ ὁ Χριστός», (Μάρκ. 8,29).

Αὐτός δέ ὁ Χριστός δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τόν «Ὄντα», τοὐτέστιν τόν Θεόν Λόγον, ὁ Ὁποῖος «ἔδειξε τό ἀρχέτυπον κάλλος τῆς εἰκόνος, δηλαδή τήν δόξαν τῆς θεϊκῆς Αὐτοῦ μορφῆς, ἐν ἑαυτῷ τήν ἀνθρωπίνην ἀναλαβών οὐσίαν».

Ἡ ὑπό τοῦ Θεοῦ Λόγου ἀνάληψις τῆς ἀνθρωπίνης οὐσίας ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ ἐκ τῶν ἁγνῶν αἱμάτων τῆς ἀειπαρθένου καί Θεοτόκου Μαρίας ἐπιβεβαιώνεται καί διά τοῦ γεγονότος ὅτι «ἐγένετο ἐν τῷ ὄρει νεφέλη καί ἐπεσκίασεν αὐτούς (τούς μαθητάς) … καί φωνή ἐγένετο ἐκ τῆς νεφέλης λέγουσα· οὗτός ἐστι ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε», (Λουκ. 9.34-35).

Ἑρμηνέυων ὁ ὑμνῳδός τῆς Ἐκκλησίας τήν φωνήν τήν γενομένην ἐκ τῆς νεφέλης λέγει: «Τό ἄσχετον (τό ἀκατάληπτον) τῆς σῆς φωτοχυσίας καί ἀπρόσιτον τῆς Θεότητος, θεασάμενοι τῶν Ἀποστόλων οἱ πρόκριτοι ἐπί τοῦ Ὄρους τῆς Μεταμορφώσεως ἄναρχε Χριστέ, τήν θείαν ἠλλοιώθησαν ἔκστασιν· καί νεφέλη περιλαμφθέντες φωτεινῇ, φωνῆς ἤκουον Πατρικῆς βεβαιούσης τό μυστήριον τῆς σῆς ἐνανθρωπήσεως, ὅτι εἷς ὑπάρχεις καί μετά σάρκωσιν, Υἱός μονογενής καί Σωτήρ τοῦ κόσμου».

Πράγματι, οἱ Πρόκριτοι τῶν Ἀποστόλων Πέτρος, Ἰωάννης καί Ἰάκωβος, «τήν θείαν ἠλλοιώθησαν ἔκστασιν, διότι δέν ἠδύναντο νά ἴδουν μέ τά φυσικά των μάτια τό ἀπρόσιτον φῶς τῆς Θεότητος, τοὐτέστιν τήν ἐνέργειαν τοῦ θείου καί ἀκτίστου φωτός ὡς λέγει καί ὁ ὑμνῳδός: « Ἡ ἀναλλοίωτος φύσις, τῇ βροτείᾳ μιχθεῖσα, τῆς ἐμφεροῦς ἀΰλου Θεότητος, φῶς παραγυμνοῦσα τοῖς Ἀποστόλοις, ἀπορρήτως ἐξέλαμψε». 

Τό ἀπορρήτως ἐκ τῆς ἐμφεροῦς (ὁμοίως) Θεότητος ἐκλάμψαν φῶς εἶναι τό φῶς, τό ὁποῖον οἱ μέν Προφῆται Μωϋσῆς καί Ἠλίας ἐθεώρησαν διά συμβόλων ἐν τῷ Ὄρει Σινᾷ, οἱ δέ Ἀπόστολοι οὐχί διά συμβόλων καί ἐν εἰκόνι ἀλλά δ’αὐτοῦ τοῦ Θεανθρώπου Χριστοῦ, ὡς μετ’ ἀκριβείας διατυπώνει ὁ ὑμνῳδός λέγων: «Ὁ χερσὶν ἀοράτοις, πλάσας κατ’ εἰκόνα σου Χριστὲ τὸν ἄνθρωπον, τὸ ἀρχέτυπον σου, ἐν τῷ πλάσματι κάλλος ὑπέδειξας, οὐχ ὡς ἐν εἰκόνι, ἀλλ’ ὡς αὐτὸς εἶ κατ’ οὐσίαν, ὁ Θεὸς χρηματίσας καὶ ἄνθρωπος».

Ἐξ ἄλλου ἡ νεφέλη, ἡ ἐπισκιάσασα τούς Ἀποστόλους ἐν τῷ Θαβωρίῳ τούτῳ Ὄρει σαφῶς παρεδήλου ἐμφανέστατα τήν Χάριν τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. «Και φωνή ἐγένετο ἐκ τῆς νεφέλης, τοὐτέστιν ἐκ τοῦ ζωαρχικοῦ καί ἡγεμονικοῦ Πνεύματος», ὡς λέγει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, λέγουσα· «Οὗτός ἐστιν ὁ Υἱός μου ὁ ἀγαπητός, ἐν ᾧ ηύδόκησα· αὐτοῦ ἀκούετε», (Ματθ. 17,5).

Αὐτοῦ, τοῦ μονογενοῦς Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καί Σωτῆρος ἡμῶν Χριστοῦ καλούμεθα νά ἀκούωμεν, διότι Οὗτος κατά τήν ὁμολογίαν τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου: «Ρήματα ζωῆς αἰωνίου ἔχει»,  (Ἰωάν. 6,68). Μετά δέ τοῦ ὑμνῳδοῦ εἴπωμεν: «Φῶς ἀναλλοίωτον Λόγε, φωτὸς Πατρὸς ἀγεννήτου, ἐν τῷ φανέντι φωτί σου, σήμερον ἐν Θαβωρίῳ, φῶς εἴδομεν τόν Πατέρα, φῶς καὶ τὸ Πνεῦμα, φωταγωγοῦν πᾶσαν Κτίσιν».

Ἀμήν. Ἔτη πολλά εὐλογημένα καί εἰρηνικά».

Της πρωϊνής Θείας Λειτουργίας ανήμερα της εορτής προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναζαρέτ κ. Κυριακός. Στη λειτουργία αυτή συμμετείχαν κυρίως ντόπιοι πιστοί από τις γύρω πόλεις και χωριά του Βορείου Ισραήλ.

Το μεσημέρι της ίδιας μέρας, ο Καθηγούμενος Αρχιμανδρίτης π. Ιλαρίων, που έχει ανακαινίσει τη Μονή και έχει αγιογραφήσει τον Ναό, παρέθεσε πλούσια νηστίσιμα τράπεζα με ψάρια στον Μακαριώτατο, στον Μητροπολίτη Ναζαρέτ, στους ιερείς που συλλειτούργησαν και σε πολλούς πιστούς.

Η εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου τιμήθηκε, σύμφωνα με την προσκυνηματική της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων, στον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Γεθσημανή, επί του Θεομητορικού Μνήματος, με προεξάρχοντα τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καπιτωλιάδος κ. Ησύχιο.

Μετά τη Θεία Λειτουργία στο Θεομητορικό Μνήμα, ο Καθηγούμενος του Ιερού Προσκυνήματος της Γεθσημανής, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ελενουπόλεως κ. Ιωακείμ, δέχτηκε την Αρχιερατική Συνοδεία και τους πιστούς στο ηγουμενείο.

Παράλληλα, εορτάστηκε και στον Ιερό Ναό της Μεταμορφώσεως στη Ραμάλλα, με προεξάρχοντα τον Αρχιεπίσκοπο Πέλλης κ. Φιλούμενο.

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.