Δύναμη στην ενημέρωση.... ποιότητα στην ψυχαγωγία

«Ποια η σημασία της μουσικής για το παιδί και γενικότερα τον άνθρωπο»: Εκδήλωση στο «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…»

Η μουσική αποτελεί διαχρονικά βασικό στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού και της ύπαρξης. Από τα πρώτα κιόλας στάδια της ιστορίας, συνοδεύει την ανθρώπινη ζωή, λειτουργώντας τόσο ως μορφή τέχνης όσο και ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και αυτογνωσίας.

Εκδήλωση με θέμα «Ποια η σημασία της μουσικής για το παιδί και γενικότερα τον άνθρωπο: Γνωστικές, συναισθηματικές, πρακτικές προσεγγίσεις», πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 1 Νοεμβρίου, στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…».

Την επιμέλεια της παρουσίασης και τη συγγραφή κειμένων έκανε η Μαέστρος – Μουσικοπαιδαγωγός κα Μαρία Μιχαλοπούλου. Το μουσικό μέρος της παρουσίασης πλαισιώθηκε από σπουδαστές της τάξης πιάνου ‘‘Καλλιτεχνήματα’’.

Συμμετείχαν οι σπουδαστές: Σωτήρης Ζάννος, Παναγιώτα Καραγκούνη, Αναστασία Μανέτα, Ευδοκία Μαρούδη, Μαρίλη Ρουστέμι.

Η παρουσίαση επεσήμανε ότι η μουσική αποτελεί διαχρονικά βασικό στοιχείο του ανθρώπινου πολιτισμού και της ύπαρξης. Από τα πρώτα κιόλας στάδια της ιστορίας, συνοδεύει την ανθρώπινη ζωή, λειτουργώντας τόσο ως μορφή τέχνης όσο και ως μέσο επικοινωνίας, έκφρασης και αυτογνωσίας. Οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις αποδεικνύουν την πανάρχαια σχέση του ανθρώπου με τη μουσική, καθώς μουσικά όργανα βρίσκονται δίπλα σε εργαλεία καθημερινής χρήσης, γεγονός που μαρτυρεί ότι η μουσική υπήρξε συνυφασμένη με τη φύση και τον πολιτισμό του ανθρώπου.

Σύγχρονες επιστημονικές μελέτες έχουν επιβεβαιώσει ότι η μουσική δεν είναι απλώς αισθητική απόλαυση, αλλά και σημαντικός παράγοντας για την ανάπτυξη των γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων του ανθρώπου. Ιδιαίτερα στα παιδιά, η ενασχόληση με τη μουσική ενισχύει τη γλωσσική ανάπτυξη, την ικανότητα στα μαθηματικά, τη μνήμη, τη συγκέντρωση και τη δημιουργικότητα, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει στη διαμόρφωση ισορροπημένης και κοινωνικά υγιούς προσωπικότητας.
Η μουσική, ως ρυθμικό και ηχητικό φαινόμενο, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τη βιολογική λειτουργία του ανθρώπου. Ο ρυθμός, για παράδειγμα, υπάρχει μέσα μας από τη γέννηση, καθώς ο χτύπος της καρδιάς και η αναπνοή μας έχουν μουσικό χαρακτήρα. Έρευνες έχουν δείξει ότι η μουσική εξάσκηση σε νεαρή ηλικία επηρεάζει θετικά την εγκεφαλική ανάπτυξη, τη μνήμη και την ικανότητα συγκέντρωσης. Η εκμάθηση μουσικού οργάνου ή η συμμετοχή σε μουσικές δραστηριότητες ενισχύουν τις κινητικές δεξιότητες, την προσοχή και τη συναισθηματική ωριμότητα.

Πολλές μελέτες τεκμηριώνουν τη θετική επίδραση της μουσικής στη μάθηση. Τα παιδιά που λαμβάνουν μουσική εκπαίδευση παρουσιάζουν καλύτερη λεκτική μνήμη, βελτιωμένες δεξιότητες ανάγνωσης και ανώτερες επιδόσεις στα μαθηματικά. Η μουσική, επομένως, δεν είναι ένα απομονωμένο μάθημα, αλλά ένα μέσο που μπορεί να εμπλουτίσει και να ενισχύσει τη συνολική μαθησιακή εμπειρία. Στο σχολικό περιβάλλον, η ενσωμάτωση της μουσικής στη διδασκαλία δημιουργεί θετικό κλίμα, μειώνει το άγχος, αυξάνει τη συγκέντρωση και κάνει τη μάθηση πιο ευχάριστη και δημιουργική.

Η μουσική συντελεί επίσης στην ανάπτυξη των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Μέσα από το ομαδικό τραγούδι, το παίξιμο οργάνων και τις μουσικοκινητικές δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν τη συνεργασία, την αυτοπειθαρχία και την αλληλοκατανόηση. Παράλληλα, αποκτούν αυτοπεποίθηση, εκφράζουν τα συναισθήματά τους και αναπτύσσουν αισθητική ευαισθησία και ενσυναίσθηση. Η μουσική βοηθά και στην εκτόνωση αρνητικών συναισθημάτων, όπως ο θυμός ή ο φόβος, μετατρέποντάς τα σε θετική ενέργεια και δημιουργικότητα.

Η συμβολή της μουσικής στην ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων είναι εξίσου σημαντική. Τα τραγούδια ενισχύουν τη φωνολογική επίγνωση, το λεξιλόγιο και την ικανότητα ανάγνωσης. Η επανάληψη ρυθμικών και μελωδικών μοτίβων βοηθά το παιδί να συνδέει ήχους και λέξεις, να κατανοεί τη δομή της γλώσσας και να βελτιώνει την προφορική του έκφραση. Ταυτόχρονα, μέσω της μουσικής καλλιεργούνται οι μαθηματικές δεξιότητες, καθώς τα παιδιά αντιλαμβάνονται επαναλαμβανόμενα μοτίβα, συμμετρίες και χρονικές ακολουθίες.

Η μουσική έχει αποδειχθεί αποτελεσματική και στην εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες. Η χρήση μουσικοθεραπείας βοηθά στην ανάπτυξη του λόγου, στη ρύθμιση της συμπεριφοράς και στην αντιμετώπιση συναισθηματικών δυσκολιών. Η μουσική, ως μη επικριτικό και βιωματικό μέσο, επιτρέπει στα παιδιά να εκφράσουν ελεύθερα τον εαυτό τους και να νιώσουν αποδοχή.

Επιπλέον, πέρα από την παιδαγωγική της αξία, η μουσική έχει και θεραπευτικές ιδιότητες. Από την αρχαιότητα, χρησιμοποιήθηκε ως μέσο ίασης και εξισορρόπησης του σώματος και της ψυχής. Σήμερα, η μουσικοθεραπεία εφαρμόζεται ευρέως για την ανακούφιση του άγχους, την ενίσχυση της συναισθηματικής υγείας και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Έρευνες δείχνουν ότι η μουσική μπορεί να ρυθμίσει τον καρδιακό ρυθμό, την αναπνοή και τη διάθεση, προκαλώντας ηρεμία και ευεξία.

Τέλος, η μουσική συμβάλλει και στην ενίσχυση της παραγωγικότητας και της συγκέντρωσης κατά την εργασία. Οι ρυθμοί της, ιδιαίτερα αυτοί της κλασικής μουσικής, ευνοούν την εγρήγορση και τη δημιουργική σκέψη, μειώνοντας το στρες και βελτιώνοντας τη διάθεση.

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.