Δύναμη στην ενημέρωση.... ποιότητα στην ψυχαγωγία

Εθνικός Καθεδρικός στο Βουκουρέστι: Οι στοές, η πλατεία, οι τρούλοι, οι χάλκινες θύρες, οι καμπάνες, τα βιτρώ και τα ψηφιδωτά

Ένα ιδιαίτερα ιστορικό γεγονός αναμένεται να βιώσουν οιπολίτες της Ρουμανίας καθώς με μεγαλοπρέπεια αναμένεται να τελεστούν τα Εγκαίνια του Εθνικού Καθεδρικού Ναού στο Βουκουρέστι την Κυριακή 26 Οκτωβρίου. Τα Εγκαίνια θα τελέσουν ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ.κ. Δανιήλ καθώς και ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος οι οποίοι θα πλαισιωθούν από 65 Αρχιερείς, 70 ιερείς και 12 διακόνους.

Παρακάτω παρατίθενται μερικές πληροφορίες για τον Καθεδρικό Ναό:

ΟΙ ΣΤΟΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΟΠΥΛΑΙΑ

Ἡ κύρια εἴσοδος στὸν Ἱερὸ Ἐθνικὸ Καθεδρικὸ Ναὸ γίνεται διὰ ἑνὸς μνημειώδους προπυλαίου, μὲ ἀψίδες, ποὺ βρίσκεται στὴ δυτική του πλευρά. Τὸ προπύλαιο αὐτό, μαζὶ μὲ τὶς πλάγιες στοὲς καὶ ἐκεῖνες ποὺ περιβάλλουν τὴν ἐσπλανάδα, ἀποτελοῦν ἕνα καθοριστικὸ μέρος τοῦ ἀρχιτεκτονικοῦ συνόλου τοῦ Ἱεροῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ.

Ἡ ἀρχιτεκτονικὴ τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ ἀποτελεῖ σύνθεση μεταξὺ παραδόσεως καὶ συγχρονικότητας, ἐναρμονίζοντας ἀρχιτεκτονικὰ στοιχεῖα ἀπὸ διάφορες περιοχὲς τῆς Ρουμανίας (μολδαβικὲς ὀξυκόρυφες μοῦδες, μπρανκοβενικὰ προπύλαια καὶ τρανσυλβανικὰ λεπτὰ πύργια),καθὼς καὶ στοιχεῖα μνημειακότητας ἀπὸ ὀρισμένους δυτικοὺς καθεδρικοὺςναούς, λαμβάνοντας ὑπ’ ὄψιν ὅτι, στὶς ἡμέρες μας, ἕνα μεγάλο μέρος τῆς ρουμανικῆς Διασπορᾶς ζεῖ στὴ Δύση. Ἡ διάταξη τοῦ συνόλου στὸ σχέδιο ἐκφράζει τὸ λειτουργικὸ καὶ ἱεραποστολικὸ ἦθος, ποὺ ἀναδεικνύεται ἀπὸ τὴ θεματολογία αὐτοῦ τοῦ ἀρχιτεκτονικοῦ ἔργου.

H ΠΛΑΤΕIΑ ΚΑI ΟI ΤΡΟYΛΛΟΙ

Τὰ ἐξωτερικὰ στοιχεῖα τοῦ ἀρχιτεκτονικοῦ συνόλου τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ – οἱ στοές, ἡ πλατεῖα καὶ οἱ τροῦλλοι – συμβάλλουν στὸν καθορισμὸ τοῦ ἱεροῦ τούτου χώρου μέσα στὸ ἀστικὸ τοπίο τοῦ Βουκουρεστίου, ὡς μαρτυρία τῆς ρουμανικῆς ἱστορίας καὶ πνευματικότητας, σύνθεση μεταξὺ παραδόσεως καὶ συγχρονικότητας.

Ἐμπνευσμένες ἀπὸ τὰ μπρανκοβενικὰ προπύλαια, οἱ στοὲς τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ ἔχουν ἀισθητικὸ καί, παράλληλα, πρακτικὸ ρόλο, καθορίζοντας τὸν χῶρο τῆς ἐσπλανάδας.Ἡ κύρια πρόσβαση πραγματοποιεῖται ἀπὸ τὶς δύο στοές (τὴ βορειοδυτικὴ καὶ τὴ νοτιοδυτική), διαμέσου ἑνὸς ἀψιδωτοῦ προπυλαίου, ποὺ σηματοδοτεῖ τὴν εἴσοδο στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναό.Στὶς βόρειες καὶ νότιες πλευρὲς τῆς πλατείας, οἱ στοὲς ὁριοθετοῦν τὴν περιοχή τοῦ Ἱεροῦ Θερινοῦ Βήματος, δημιουργώντας ἕνα κατάλληλο πλαίσιο γιὰ τὴν τέλεση ὑπαίθριων ἱερῶν ἀκολουθιῶν.

ΟΙ ΧΑΛΚΙΝΕΣ ΘΥΡΕΣ

Ἡ εἴσοδος στὸν Ἱερὸ Καθεδρικὸ Ναὸ τῆς Σωτηρίας τοῦ Ἔθνους γίνεται διὰ μιᾶς σειρᾶς μνημειωδῶν πυλῶν, οἱ ὁποῖες δὲν ἀποτελοῦν ἁπλῶς ὁδοὺς προσβάσεως, ἀλλὰ σημειώνουν συμβολικῶς τὴ μετάβαση ἀπὸ τὸ βέβηλο στὸ ἱερό, ἀπὸ τὴν γῆ πρὸς τὸν οὐρανό.

Ἀναβαίνοντας τὰ σκαλοπάτια πρὸς τὴν εἴσοδο τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ, στὶς κύριες θύρες προσβάσεως μᾶς ὑποδέχονται ἡ Ὑπεραγία Θεοτόκος καὶ ὁ Σωτὴρ ἡμῶν Ἰησοῦς Χριστός. Ἀριστερὰ καὶ δεξιὰ τῶν κυρίων θυρῶν ὑπάρχουν ἄλλες τρεῖς θύρες· ἐπὶ ἑκάστης ἐξ αὐτῶν ἀπεικονίζονται δύο Ἀπόστολοι ἐκ τῶν δώδεκα τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ.Ὁ Ἅγιος Ἀπόστολος Ἀνδρέας εὑρίσκεται πλησίον τῆς Θεοτόκου,κατόπιν τοῦ γεγονότος ὅτι εἶναι ὁ Προστάτης τῆς Ρουμανίας, ἐνῶ ἡ τιμή του ἀποτελεῖκαὶ τὴδεύτερηπανηγυρικὴ ἑορτὴ τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ (ἡ κύρια πανηγυρικὴ ἑορτὴ εἶναι ἡἈνάληψη τοῦ Κυρίου).

ΟΙ ΚΑΜΠΑΝΕΣ

Τὸ Ρουμανικὸ Πατριαρχεῖο, ὑπὸ τὴν πρωτοβουλία τοῦ Προκαθημένου τῆς Ρουμανικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, τοῦ Μακαριωτάτου Πατρὸς ἡμῶν Πατριάρχου Δανιήλ, ἀνέθεσε τὴ χύτευση τῶν ἕξι καμπανῶν τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ στὴν ἐταιρεία Grassmayr, στὸ Ἴνσμπρουκ (Αὐστρία). Ἡ χυτηρία Grassmayr ἔχει μακραίωνη παράδοση, ποὺ ἀνάγεται στὸν ΙΣΤ΄ αἰῶνα, ἐνῶ οἱ τεχνικὲς καὶ μουσικὲς γνώσεις μεταδίδονται ἀδιάκοπα γιὰ 14 γενιές. Οἱ καμπάνες ποὺ κατασκευάστηκαν ἀπὸ αὐτὴ τὴ χυτηρία εἶναι ἀληθινὰ μουσικὰ ὄργανα, τὰ ὁποῖα παράγουν περισσότερους ἀπὸ 50 διαφορετικοὺς τόνους..

Ὁ ἦχος ποὺ παράγεται ἀπὸ μία καμπάνα Grassmayr ἀποτελεῖται ἀπὸ τὴ χαμηλὴ ὀκτάβα, τὴν πέμπτη, τὴν τρίτη καὶ τὴν ὑψηλὴ ὀκτάβα, ὅλες ἐκτελεσμένες μὲ ἀκρίβεια δεκαεξαρίστου ἡμιτονίου.

ΤΑ ΒΙΤΡΩ

Ἡ κατασκευὴ τῶν βιτρῶ (γαλλ. vitraux) τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ ἀπετέλεσε ἕνα ἐξαίρετο ἐγχείρημα, ποὺ ἐπιμελήθηκε ὁ καλλιτέχνης Λουκιανὸς Μπουτουκαρίου (Butucariu), καθηγητὴς στὸ Ἐθνικὸ Πανεπιστήμιο Καλῶν Τεχνῶν, εἰδικευμένος στὴν τέχνη τοῦ ὑαλουργήματος καὶ τοῦ βιτρῶ, συμπληρώνοντας μία περιορισμένη ἱστορικὴ παράδοση σὲ αὐτὸ τὸ πεδίο, ἐπὶ τοῦ ἐδάφους τῆς Ρουμανίας. Μὲ τὴν πάροδο τοῦ χρόνου, τὰ ἔργα αὐτοῦ τοῦ εἴδους τέχνης προέρχονταν κυρίως ἀπὸ δυτικὰ ἐργαστήρια· ὅμως ἡ τέχνη αὐτὴ γνώρισε ἀναγέννηση στὴ Ρουμανία, κατὰ τὴ δεκαετία τοῦ ’70-’80 τοῦ περασμένου αἰῶνος, μὲ τὴν ἀποκατάσταση ἐθνικῶν μνημείων, ὅταν σχηματίστηκε ἕνας πρῶτος πυρήνας εἰδικευμένων τεχνιτῶν. Αὐτὸ τὸ πνεῦμα αὐτονομίας καὶ καινοτομίας, ποὺ γεννήθηκε ἀπὸ τὴν ἀνάγκη, ἔθεσε τὰ θεμέλια, οὕτως ὥστε τὸ ἔργο τῶν βιτρῶ τοῦ Ἱεροῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ νὰ μπορέσει νὰ ὑλοποιηθεῖ ἐξ ὁλοκλήρου ἀπὸ Ρουμάνους καλλιτέχνες καὶ τεχνικούς, οἱ ὁποῖοι ἀνέλαβαν σύνθετα καθήκοντα, ἀπὸ τὴν ἐπεξεργασία τῶν ὑλικῶν μέχρι τὴν ἀνάπτυξη τῶν τεχνικῶν ἐκτελέσεως.

ΤΑ ΨΗΦΙΔΩΤΑ

Τὰ ψηφιδωτὰ τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ, ποὺ ἐφιλοτεχνήθησαν κατὰ τὴν περίοδο 2019-2025, ἀποτελοῦν ἕνα ἐκτεταμένο καὶ σύνθετο ψηφιδωτὸ σύνολο, τὸ ὁποῖο καλύπτει 25.000 τετραγωνικῶν μέτρων. Διὰ τῆς εἰκονογραφικῆς συλλάψεως, τοῦ ὑφολογικοῦ τρόπου καὶ τοῦ διακοσμητικοῦ ρεπερτορίου, ἀναδεικνύουν πηγὲς ἐμπνεύσεως,τόσο ἐκ τῆς βυζαντινῆς τέχνης, ὅσο καὶ ἐκ τῆς μεσαιωνικῆς ρουμανικῆς καλλιτεχνικῆς παραδόσεως.

Σὺμφωνα μὲ τὸν εἰκονογραφικὸ σχεδιασμό, τὰ ψηφιδωτὰ τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ ἀπεικονίζουν σκηνὲς ἀπὸ τὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη, γεγονότα ἀπὸ τὸν βίο τοῦ Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, τῆς Ὑπεραγίας Παρθένου Μαρίας, τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Ἀνδρέου, Προστάτου τῆς Ρουμανίας, καθὼς καὶ εἰκόνες τῶν Ἁγίων Ἀγγέλων, Προφητῶν καὶ Δικαίων τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, ὡσαύτως δὲ τῶν Ἀποστόλων, Ἱεραρχῶν, Μαρτύρων καὶ Ὁμολογητῶν ἀπὸ ὅλες τὶς ἐποχὲς τῆς ἱστορίας τῆς Ἐκκλησίας. Τὸ εἰκονογραφικὸ πρόγραμμα ἀπετέλεσε ἀποτέλεσμα ἐνδελεχοῦς ἔρευνας, μὲ στόχο νὰ ἀναπαραστήσει τὸν πνευματικὸ ζῆλο ἐκείνων ποὺ ἡγίασαν τὴ ζωή τους, ἀφιερῶντάς την στὸν Θεὸν καὶ στὸν πλησίον.

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΕΤΑΛΛΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ

Ἡ ἀνεγερση τοῦ Ἱεροῦ Ἐθνικοῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ δὲν ἀπετέλεσε μόνον ἕνα πνευματικὸ ἔργο μεγάλης ἐμβελείας, ἀλλὰ καὶ ἕνα ἐπίτευγμα μηχανικῆς ἰσχύος καὶ καλλιτεχνικῆς δεξιοτεχνίας.

Ἀπὸ τὶς κολοσσιαῖες δομὲς ἕως τὰ λεπτότερα διακοσμητικὰ στοιχεῖα, τὸ μέταλλο σημάδεψε ὅχι μόνον τὰ στάδια τῆς ἀνοικοδομήσεως, ἀλλὰ καὶ τὴν ἐσωτερικὴ ἀρχιτεκτονικὴ τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ. Ἐνῶ συνήθως τὸ ἀντιλαμβανόμαστε ὡς ψυχρὸ καὶ βιομηχανικὸ ὑλικὸ, στὰ χέρια τοῦ τεχνίτου καὶ μὲ τὴν ὅραση τοῦ καλλιτέχνου, τὸ μέταλλο μεταμορφώνεται σὲ φορέα θερμότητας καὶ πνευματικῆς σημασίας.

Ziarul Lumina / Luigi Ivanciu

ΟΙ ΚΥΡΙΟΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΔΟΜΟΙ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Ὁ Μακαριώτατος Πατὴρ Πατριάρχης Δανιὴλ εἶναι ὁ προνοιακὸς κτήτωρ, ὁ ὁποῖος ἐπραγμάτωσε τὴν ἐκατονταετῆ καὶ πλέον ἐπιθυμία τοῦ Ρουμάνων γιὰ τὴν ἀνέγερση τοῦ Ἱεροῦ Καθεδρικοῦ Ναοῦ τῆς Σωτηρίας τοῦ Ἔθνους, συμβόλου τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως καὶ τῆς ἐθνικῆς συνειδήσεως· συντόνισε ἀποφασιστικῶς τὸν κολοσσιαῖο ἄθλο τῆς ἀνοικοδομήσεως τοῦ Ἱεροῦ τούτου Ναοῦ, κινητοποιήσας πόρους καὶ ἐνέργειες μὲ ἐξαίρετη ἐπιμονή.

1) Ἡ ὁμάδα συντονισμοῦ τῶν ἐργασιῶν ἐκ μέρους τοῦ Ρουμανικοῦ Πατριαρχείου

2) Μελετητές

3) Διευθυντὲς ἔργου

4) Εἰδικὸς σύμβουλος

5) Κατασκευαστικὲς ἐταιρεῖες

6) Ἱστορικὴ τεκμηρίωση

Διαβάστε αναλυτικά ΕΔΩ

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Φωτογραφίες: basilica

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.