Οικουμενικός Πατριάρχης: Οι φωτογραφίες του Γιάννη Γιαννάτου είναι τα παράθυρα του Αγίου Όρους προς τον κόσμο
Ως τα παράθυρα του Αγίου Όρους προς τον κόσμο της γνώσεως, των ήχων και της τεχνολογίας χαρακτήρισε ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος τις φωτογραφίες του Γιάννη Γιαννάτου όπως αυτές αποτυπώνονται στο φωτογραφικό λεύκωμα “Άγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό”.
Φωτογραφίες: Ραφαήλ Γεωργιάδης, ope.gr
Ο Παναγιώτατος τίμησε με την παρουσία του την τελετή εγκαινίων της φωτογραφικής έκθεσης του Γιάννη Γιαννάτου “Άγιον Όρος – Πέρα από το Ορατό”, η οποία από εχθές έως και τις 30 Νοεμβρίου 2025 θα εκτίθεται στο κοινό της Θεσσαλονίκης, στην αίθουσα εκθέσεων του Υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης). Η τελετή πραγματοποιήθηκε στον προαύλειο χώρο του εμβληματικού κτηρίου του Υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης). (Διαβάστε ΕΔΩ το αναλυτικό ρεπορτάζ του ope.gr). Η έκθεση πραγματοποιείται σε συνδιοργάνωση της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου και του Υπουργείου Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) με την υποστήριξη και χορηγία του Ιδρύματος Αιγέας.

Κατά την ομιλία του ο Οικουμενικός Πατριάρχης συνεχάρη τον Υφυπουργό κ. Γκιουλέκα για την διοργάνωση, τον Καθηγούμενο της Μονής Βατοπαιδίου για την πρωτοβουλία και το ζεύγος Αθανασίου και Μαρίνας Μαρτίνου.
Αναφέρθηκε στη Μονή Βατοπαιδίου και τις αξιέπαινες προσπάθειές της για την προβολή και πολιτιστική προσφορά για τον πλούτο και τα σεβάσματα του Γένους. “Ἡ Ἱερά Μονή Βατοπαιδίου ἔχει διακριθῆ κατά τά τελευταῖα ἔτη διά τήν συμβολήν αὐτῆς εἰς τήν ἀνάδειξιν τῆς ἱστορίας καί τοῦ πολιτισμικοῦ πλούτου τοῦ σεβάσματος τοῦ Γένους. Οἱ πατέρες τῆς Μονῆς, ὑπό τήν πνευματικήν καθοδήγησιν τοῦ Γέροντος αὐτῶν, ἀγαπητοῦ δέ ἡμῖν Ὁσιολ. Ἀρχιμανδρίτου κ. Ἐφραίμ, λαμπρύνουν μέ τήν παρουσίαν τους κάθε πτυχήν τοῦ μοναστικοῦ βίου καί τῆς διαχρονικῆς προσφορᾶς τῶν Μοναστηριῶν πρός τήν Ἐκκλησίαν καί τήν Κοινωνίαν. Ἡ πλήρης συντήρησις καί ἀνακαίνισις τῆς Μονῆς, τῶν τοιχογραφιῶν, τῶν εἰκόνων καί κειμηλίων αὐτῆς, ἡ καλλιέργεια τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, αἱ ἐπιμελημέναι ἐκδόσεις ἔργων τῆς ἐκκλησιαστικῆς γραμματείας καί συγχρόνων θεολογικῶν συγγραμμάτων, ἡ φιλανθρωπική διακονία καί προσφορά, ἀποτελοῦν μερικά ἐκ τῶν πολλῶν διακονημάτων τῶν πατέρων τῆς Μονῆς. Τό Βατοπαίδι εἶναι μία μικρά πολιτεία, ἡ ὁποία βιώνει τό Εὐάγγελον Μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου καί τό κηρύττει εἰς κάθε προσκυνητήν της. Αὐτήν τήν πραγματικότητα προσεπάθησε νά ἀποτυπώσῃ ὁ φακός τοῦ Γιάννη Γιαννάτου καί πλέον τήν παρουσιάζει εἰς τό φιλόκαλον κοινόν τῆς Θεσσαλονίκης”.

Σιωπή και προσευχή είναι το διαχρονικό μήνυμα του Αγίου Όρους προς τον σύγχρονο κόσμο, τόνισε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο Παναγιώτατος. “Αἱ φωτογραφίαι καί ἡ μοναχική ζωή τοῦ Ἄθωνος ἔχουν ἕν κοινόν σημεῖον, τό γεγονός τῆς σιωπῆς, ἡ ὁποία δέν ἔχει μέν λόγια, ἀλλά δημιουργεῖ λόγον. Ἡ ζωή τῶν μοναχῶν διακρίνεται ἀπό τήν προσπάθειαν καλλιεργείας τοῦ ἡσυχασμοῦ, τῆς σιωπῆς τῶν λόγων καί τῶν παθῶν καί τῆς ἐντάσεως τῆς προσευχῆς καί τοῦ ἐσωτερικοῦ λόγου. Διά τῆς σιωπῆς τῶν λόγων, οἱ μοναχοί ἐπιτυγχάνουν τήν ἕνωσιν τοῦ νοῦ μετά τῆς καρδίας, ἐγγίζουν καί γεύονται τό μυστήριον τῆς θείας ἐν Χριστῷ ἀποκαλύψεως καί σωτηρίας. Σιωπή καί προσευχή εἶναι τό διαχρονικόν μήνυμα τοῦ Ἁγίου Ὄρους πρός τόν σύγχρονον κόσμον”.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης χαρακτήρισε τις φωτογραφίες του Γιάννη Γιαννάτου ως τα παράθυρα του Αγίου Όρους στον κόσμο. “Αἱ φωτογραφίαι ἀποτυπώνουν στιγμάς, κινήσεις καί στάσεις τῆς καθημερινότητος, διά μέσου δε αὐτῶν οἱ θεαταί των γίνονται μέτοχοι τῆς ζωῆς καί τῆς ἁγιορειτικῆς ἐμπειρίας τῆς ἀσκήσεως καί τῆς λατρείας. Εἶναι τά παράθυρα τοῦ Ἁγίου Ὄρους πρός τόν κόσμον τῆς γνώσεως, τῶν ἤχων καί τῆς τεχνολογίας”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά η Πατριαρχική ομιλία κατά την τελετή εγκαινίων:
Ἱερώτατε Μητροπολῖτα Θεσσαλονίκης κ. Φιλόθεε, Ποιμενάρχα τῆς Θεοσώστου ταύτης Ἐπαρχίας,
Τιμιώτατοι ἅγιοι ἀδελφοί Ἀρχιερεῖς,
Ἐξοχώτατε κύριε Ὑπουργέ,
Ὁσιώτατε Καθηγούμενε Βατοπαιδίου κ. Ἐφραίμ,
Εὐλαβέστατοι κληρικοί,
Ἐντιμότατοι ἐκπρόσωποι τῶν Ἀρχῶν,
Τέκνα ἐν Κυρίῳ ἀγαπητά,
Μετά βαθυτάτης χαρᾶς ἀνερχόμεθα εἰς τό βῆμα τοῦ Ὑπουργείου Μακεδονίας καί Θρᾴκης, κατά τήν παροῦσαν ἑσπέραν, μέ τήν εὐκαιρίαν τῶν ἐγκαινίων τῆς Ἐκθέσεως φωτογραφιῶν τοῦ Γιάννη Γιαννάτου, ὑπό τόν τίτλον «Ἅγιον Ὅρος- Πέρα ἀπό τό Ὁρατό». Συγχαίρομεν τόν Ἐξοχώτατον Ὑπουργόν Μακεδονίας καί Θρᾴκης κύριον Κωνσταντῖνον Γκιουλέκαν διά τήν φιλοξενίαν τῆς ἐκθέσεως καί τήν διοργάνωσιν τῆς ἀποψινῆς ἐκδηλώσεως, τόν Ὁσιολογιώτατον Ἀρχιμανδρίτην κ. Ἐφραίμ, Καθηγούμενον τῆς καθ᾽ ἡμᾶς Ἱερᾶς Μονῆς Βατοπαιδίου διά τήν πρωτοβουλίαν καί τήν τύποις πολυτελῆ ἔκδοσιν τοῦ λευκώματος, καί τόν φιλάνθρωπον καί λίαν ἀγαπητόν ἡμῖν Ἐντιμολογιώτατον Ἄρχοντα Ἔξαρχον τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας κύριον Ἀθανάσιον Μαρτῖνον, τόν καί πρόεδρον τῆς Ἀδελφότητος Ὀφφικιαλίων «Παναγία ἡ Παμμακάριστος», διά τήν χορηγίαν τῆς σημερινῆς ἐκδηλώ-σεως.
Κάθε πρωτοβουλία ἀναδείξεως τοῦ πλούτου καί τοῦ πολιτισμοῦ τοῦ ἁγιωνύμου Ὄρους καί τῶν ἐν αὐτῷ ἐνασκουμένων πατέρων τυγχάνει ἐπαινετή καί ἄκρως ἀγαπητή εἰς τήν ἡμετέραν Μετριότητα. Ὡς ἔχομεν σημειώσει καί ἄλλοτε, τό Ὄρος Ἄθως, συμφώνως πρός τήν Ἁγιορειτικήν παράδοσιν, ἐπελέγη ὑπό τῆς ἰδίας τῆς Μητρός τοῦ Κυρίου, ὡς τόπος προωρισμένος διά τήν μοναχικήν ἄσκησιν καί ζωήν. Ἡ Θεοτόκος τό ἐζήτησεν ὡς κλῆρον καί ὡς τόπον ἀποκλειστικῆς ἀσκήσεως τῶν μοναχῶν, οἱ ὁποῖοι ἐστόλισαν τόν τόπον διά τῶν πλουσίων ἀρχιτεκτονημάτων, τῶν περιλάμπρων Ναῶν καί τοιχογραφιῶν καί συνεχίζουν νά τόν στολίζουν διαχρονικῶς διά τῆς πολιτείας των καί τοῦ προσευχητικοῦ βίου αὐτῶν.
Πάντα ταῦτα ἑλκύουν κάθε χρόνον δεκάδας χιλιάδας προσκυνητῶν καὶ περιηγητῶν. Ἡμεῖς δέ προσωπικῶς, εἰς ἑκάστην τῶν προσκυνηματικῶν ἐπισκέψεών μας εἰς Ἅγιον Ὄρος, γινόμεθα μάρτυρες τῆς εὐλαβείας καί τῆς βαθείας πίστεως τῶν προσκυνητῶν αὐτοῦ, πολλοί ἐκ τῶν ὁποίων ἔρχονται μέ πολύν κόπον ἀπό τά πέρατα τῆς οἰκουμένης. Εἰς τήν συνείδησιν ὅλων αὐτῶν τῶν προσκυνητῶν, ἡ κληρονομία τοῦ Ἁγίου Ὄρους δέν εἶναι δυνατόν νά ἐκτιμηθῇ μέ τά μέτρα τοῦ κόσμου τούτου. Τό Ἅγιον Ὄρος δέν εἶναι ἁπλῶς ἡ κιβωτός μιᾶς ἀνεκτιμήτου ἱστορικῆς καί πολιτισμικῆς κληρονομίας, ἀλλά τό ἀνεκτίμητον δῶρον τοῦ Ἀναστάντος Κυρίου εἰς τήν Μητέρα Του καί δι᾿ αὐτῆς εἰς ὅλον τόν κόσμον: εἶναι ἡ κιβωτός ἡ φυλάσσουσα ἀπαρασάλευτον τήν ἐλπίδα τῆς αἰωνίου καί ἀφθάρτου ζωῆς.
Αὐτήν ἀκριβῶς τήν πραγματικότητα προσπαθοῦν νά ἀπεικονίσουν καί αἱ ἐκτιθέμεναι φωτογραφίαι τοῦ Γιάννη Γιαννάτου ἀπό τήν Ἱεράν Μονήν Βατοπαιδίου, εἰς τάς ὁποίας δύναται κάποιος νά θαυμάσῃ τό ὁρατόν καί κτιστόν κάλλος συμπλεκόμενον μέ τό ἀόρατον καί ἄκτιστον. Αἱ φωτογραφίαι τῆς παρούσης Ἐκθέσεως ἀποτυπώνουν στιγμάς ἐκ τῆς καθημερινότητος τοῦ βίου τῶν πατέρων καί ἀδελφῶν τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Βατοπαιδίου. Τήν σημασίαν τῆς στιγμῆς ἐξέφραζον οἱ ἀρχαῖοι σοφοί διά τοῦ παραδιδομένου ὑπό τοῦ Πλουτάρχου ἀποφθέγματος ὅτι «στιγμή χρόνου πᾶς ἐστιν ὁ βίος», ἑρμηνευομένου διττῶς, ἀφ᾽ ἑνός μέν ὅτι ἅπας ὁ βίος ἀποτελεῖ ἐν συγκρίσει πρός τήν αἰωνιότητα, μίαν καί μόνην στιγμήν, ἀφ᾽ ἑτέρου δέ ὅτι μία καί μόνη στιγμή τοῦ βίου δύναται πολλάκις νά καθορίσῃ αὐτόν καί τήν ἐξέλιξίν του, ολόκληρον την ζωή μας.
Ἡ Ἱερά Μονή Βατοπαιδίου ἔχει διακριθῆ κατά τά τελευταῖα ἔτη διά τήν συμβολήν αὐτῆς εἰς τήν ἀνάδειξιν τῆς ἱστορίας καί τοῦ πολιτισμικοῦ πλούτου τοῦ σεβάσματος τοῦ Γένους. Οἱ πατέρες τῆς Μονῆς, ὑπό τήν πνευματικήν καθοδήγησιν τοῦ Γέροντος αὐτῶν, ἀγαπητοῦ δέ ἡμῖν Ὁσιολ. Ἀρχιμανδρίτου κ. Ἐφραίμ, λαμπρύνουν μέ τήν παρουσίαν τους κάθε πτυχήν τοῦ μοναστικοῦ βίου καί τῆς διαχρονικῆς προσφορᾶς τῶν Μοναστηριῶν πρός τήν Ἐκκλησίαν καί τήν Κοινωνίαν. Ἡ πλήρης συντήρησις καί ἀνακαίνισις τῆς Μονῆς, τῶν τοιχογραφιῶν, τῶν εἰκόνων καί κειμηλίων αὐτῆς, ἡ καλλιέργεια τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Μουσικῆς, αἱ ἐπιμελημέναι ἐκδόσεις ἔργων τῆς ἐκκλησιαστικῆς γραμματείας καί συγχρόνων θεολογικῶν συγγραμμάτων, ἡ φιλανθρωπική διακονία καί προσφορά, ἀποτελοῦν μερικά ἐκ τῶν πολλῶν διακονημάτων τῶν πατέρων τῆς Μονῆς. Τό Βατοπαίδι εἶναι μία μικρά πολιτεία, ἡ ὁποία βιώνει τό Εὐάγγελον Μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου καί τό κηρύττει εἰς κάθε προσκυνητήν της. Αὐτήν τήν πραγματικότητα προσεπάθησε νά ἀποτυπώσῃ ὁ φακός τοῦ Γιάννη Γιαννάτου καί πλέον τήν παρουσιάζει εἰς τό φιλόκαλον κοινόν τῆς Θεσσαλονίκης.
Αἱ φωτογραφίαι καί ἡ μοναχική ζωή τοῦ Ἄθωνος ἔχουν ἕν κοινόν σημεῖον, τό γεγονός τῆς σιωπῆς, ἡ ὁποία δέν ἔχει μέν λόγια, ἀλλά δημιουργεῖ λόγον. Ἡ ζωή τῶν μοναχῶν διακρίνεται ἀπό τήν προσπάθειαν καλλιεργείας τοῦ ἡσυχασμοῦ, τῆς σιωπῆς τῶν λόγων καί τῶν παθῶν καί τῆς ἐντάσεως τῆς προσευχῆς καί τοῦ ἐσωτερικοῦ λόγου. Διά τῆς σιωπῆς τῶν λόγων, οἱ μοναχοί ἐπιτυγχάνουν τήν ἕνωσιν τοῦ νοῦ μετά τῆς καρδίας, ἐγγίζουν καί γεύονται τό μυστήριον τῆς θείας ἐν Χριστῷ ἀποκαλύψεως καί σωτηρίας. Σιωπή καί προσευχή εἶναι τό διαχρονικόν μήνυμα τοῦ Ἁγίου Ὄρους πρός τόν σύγχρονον κόσμον. Αἱ φωτογραφίαι ἀποτυπώνουν στιγμάς, κινήσεις καί στάσεις τῆς καθημερινότητος, διά μέσου δε αὐτῶν οἱ θεαταί των γίνονται μέτοχοι τῆς ζωῆς καί τῆς ἁγιορειτικῆς ἐμπειρίας τῆς ἀσκήσεως καί τῆς λατρείας. Εἶναι τά παράθυρα τοῦ Ἁγίου Ὄρους πρός τόν κόσμον τῆς γνώσεως, τῶν ἤχων καί τῆς τεχνολογίας.
Δυνάμεθα νά εἴπωμεν ὅτι ἡ ἐργασία τοῦ Γιάννη Γιαννάτου ὅπως παρουσιάζεται καί εἰς τό καλαίσθητον λεύκωμα, τό ὁποῖον μετά πολλῆς χαράς ἐλάβομεν πρό καιροῦ εἰς τό σεπτόν ἡμῶν Κέντρον, ἀποτυπώνει ἀριστοτεχνικῶς τάς πτυχάς τοῦ ἀγιορειτικοῦ βίου καί αἱ φωτογραφίαι του, ὡς καί ἐκεῖναι τῶν παλαιῶν περιηγητῶν τῶν ἀρχῶν τοῦ προηγουμένου αἰῶνος, θά ἀποτελέσουν πηγήν ἐμπνεύσεως πνευματικῆς καί ἔναυσμα διά τήν καλυτέραν γνωριμίαν μετά τῆς μοναστικῆς πολιτείας τοῦ Ἄθωνος, τοῦ βυζαντινοῦ καί λατρευτικοῦ αὐτοῦ πλούτου καί μετά τῶν ἐν αὐτῷ ταπεινῶς καί ἀθορύβως ἐνασκουμένων πατέρων. Ἡ σημερινή Ἔκθεσις εἰς τήν Θεσσαλονίκην καθιστᾷ τό ἀόρατον κάλλος, ὁρατόν τοῖς πᾶσι.
Ἐν τῷ πνεύματι τούτῳ, συγχαίροντες ἅπαξ ἔτι τόν τε καλλιτέχνην Ἐντιμότατον κύριον Γιαννάτον, διά τό σπουδαῖον ἔργον του, τούς τε συντελεστάς τῆς σημερινῆς ἐκδηλώσεως καί πάντας τούς σήμερον προσελθόντας ἐπισκέπτας τῆς Ἐκθέσεως, καταστέφομεν ὑμᾶς μετά τῆς πατριαρχικῆς καί πατρικῆς ἡμῶν εὐλογίας, ζητοῦντες παρά τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου, ὅπως χαρίζηται πᾶσιν ὑμῖν πλουσίαν τήν χάριν καί τό ἔλεος αὐτοῦ.

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.