Οι πωλήσεις αυτοκίνητων που χρησιμοποιούν κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου θα απαγορευτούν στη χώρα μας το 2035, αφήνοντας μόνο αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα στην αγορά.
Αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα βήματα που έχουμε δει στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας και o καθένας έχει το δικό του χρονοδιάγραμμα για να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις. Άρα, πότε σκοπεύει η κάθε εταιρεία να αποκτήσει μια αμιγώς ηλεκτρική γκάμα;
Toyota ‒ Δεν έχει ανακοινώσει
Ας ξεκινήσουμε με το μεγαλύτερο κατασκευαστή του κόσμου. Η Toyota δεν έχει σχέδιο να γίνει μια πλήρως ηλεκτρική μάρκα στο άμεσο μέλλον. Παρ’όλα αυτά, η Ιαπωνική εταιρεία έχει αποκαλύψει τα φιλόδοξα πλάνα της, για τη παρουσίαση 30 νέων ηλεκτρικών μοντέλων μέχρι το 2030. Την αρχή έκανε το BZ4X, το οποίο είναι ήδη διαθέσιμο για παραγγελία. Στο μέλλον, η γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων της Toyota θα περιλαμβάνει σκληροτράχηλα SUV και μερικά sport αυτοκίνητα.
Lexus – 2035
Η “Premium” μάρκα της Toyota πάντως, βλέπει ένα αμιγώς ηλεκτρικό μέλλον. Η Lexus στοχεύει το 100% των πωλήσεων της σε Ευρώπη, Νότια Αμερική και Κίνα να είναι EV, μέχρι το 2030 και παγκοσμίως από το 2035 και έπειτα. Μέχρι σήμερα, προσφέρει αποκλειστικά ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το UX 300e, αλλά το νέο ηλεκτρικό RZ αναμένεται σύντομα στη χώρα μας.
Smart – Ήδη πλήρως εξηλεκτρισμένη
Η Smart ηγήθηκε της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση εδώ και μερικά χρόνια, καθώς έχει καταργήσει τα θερμικά μοντέλα της και προσφέρει μόνο αμιγώς ηλεκτρικές επιλογές και Ευρώπη και ΗΠΑ. Εκτός από το μικρό EQ Fortwo, η Smart πρόσφατα αποκάλυψε το #1 (το αποκαλεί “hashtag one”), ένα πολλά υποσχόμενο ηλεκτρικό crossover.
DS Automobiles – 2024
H DS Automobiles ανακοίνωσε πως θα πουλά μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2024. Η Γαλλική μάρκα προσφέρει -προς το παρόν- μονάχα ένα ηλεκτρικό μοντέλο, το DS 3 E-Tense, αλλά έχει υποσχεθεί ότι θα αποκαλύψει ένα EV με σχεδόν 650 χιλιόμετρα αυτονομίας μέσα στο 2024.
Opel – 2028
Όπως και η DS, έτσι και η Opel, ανήκει στον όμιλο Stellantis. Δηλώνει πως όλα τα οχήματα της γκάμας της θα προσφέρονται και ως αμιγώς ηλεκτρικά μέχρι το 2024, και θα εξηλεκτριστούν πλήρως το 2028. Το εργοστάσιο της στο Cheshire, όπου κατασκεύαζε το Astra, κάνει τη μετάβαση στα EV, ξεκινώντας με το νέο LCV, Combo-e.
Jaguar και Land Rover – 2025 και έπειτα
Το πλάνο ήταν η Jaguar να επαναπροσδιοριστεί ως μια εταιρεία αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι το 2025. Η ξαφνική αποχώρηση του CEO Thierry Bollore το Νοέμβριο του 2022 όμως, σημαίνει ότι αυτό το χρονοδιάγραμμα δεν είναι βέβαιο.
Η Land Rover είναι σε πιο σταθερή οικονομική κατάσταση από την αδελφική Jaguar και σκοπεύει να παρουσιάσει 6 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα μέσα στην επόμενη πενταετία, με το πρώτο να αποκαλύπτεται μέσα στο 2024.
Porsche – 2035
Η Porsche θα αποκαλύψει τις αμιγώς ηλεκτρικές εκδόσεις των 718 Boxster και Cayman το 2025. Ένα πολυτελές ηλεκτρικό SUV που θα τοποθετηθεί πάνω από τη Cayenne, είναι επίσης στα σχέδια της μάρκας. Αναμένουμε η Porsche να καθυστερήσει την ηλεκτρική 911 όσο περισσότερο μπορέσει, βέβαια.
Φυσικά, αν η επενδύσεις της στα συνθετικά καύσιμα αποδώσουν, μπορεί οι θερμικοί της κινητήρες να συνεχίσουν και μετά το 2035, χωρίς βέβαια να εκπέμπουν βλαβερά καυσαέρια.
Lotus – Τέλη δεκαετίας 2020
Η Lotus θα γίνει μια πλήρως ηλεκτρική μάρκα πλησιάζοντας το 2030. «Πήραμε την απόφαση να μεταβούμε στα EV αμέσως μετά την Emira, η οποία είναι σε εξέλιξη» δήλωσε o CEO Matt Windle σε συνέντευξη του. Με εξαίρεση τη χειροποίητη Evija, το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό της εταιρείας είναι το SUV Eletre.
Volkswagen – Δεν έχει ανακοινώσει
«Το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά που θα παρουσιαστεί ένα μοντέλο που χρησιμοποιεί “θερμική” πλατφόρμα, δήλωσε ο Michael Jost, επικεφαλής της στρατηγικής του ομίλου Volkswagen σε ένα συνέδριο το 2018. Ο Γερμανικός γίγαντας θα επικεντρωθεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και πιο συγκεκριμένα στη γκάμα ID. Αυτό δεν σημαίνει ότι η VW θα σταματήσει να πουλά βενζινοκίνητα ή πετρελαιοκίνητα μοντέλα πριν το 2030, αλλά δείχνει τη πορεία που έχει χαράξει. Αναμένουμε η Skoda και η Seat, να ακολουθήσουν ακριβώς την ίδια προσέγγιση.
Ford – 2030
Σχεδόν σίγουρα, θα μπορείτε να αγοράσετε ένα Ford με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030, αλλά η εταιρεία έχει καταστρώσει ήδη το σχεδιό της για μηδενικούς ρύπους. Μέχρι τα μέσα του 2026, το 100% των επιβατικών μοντέλων της θα είναι ικανό για μηδενικές εκπομπές ρύπων (δηλαδή ηλεκτρικά ή plug-in υβριδικά), με τη μετάβαση στα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα να πραγματοποιείται το 2030.
Mini – 2030
Μέχρι σήμερα, το Mini Electric είναι το μοναδικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο στη γκάμα της Βρετανικής μάρκας, ενώ πρόσφατα παρουσιάστηκε και η νέα, convertible έκδοση του. Το τελευταίο Mini με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα παρουσιαστεί το 2025, πριν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση το 2030. Νέες ηλεκτρικές εκδόσεις του Mini Hatchback αλλά και του Countryman, αναμένονται μέσα στο 2024.
Rolls-Royce – 2030
Η ηλεκτρική Rolls-Royce Spectre έχει ήδη παρουσιαστεί και οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν στα τέλη του έτους. Το στιλάτο coupe χαράζει ένα νέο μέλλον για τη Rolls-Royce, η οποία έχει υποσχεθεί να καταργήσει τους θερμικούς της κινητήρες το 2030. Ανακοινώνοντας τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ο CEO Torsten Müller-Ötvös, δήλωσε «Πρόκειται για τη πιο σημαντική μέρα στην ιστορία της Rolls-Royce Motor Cars, μετά τις 4 Μαίου 1904» (όπου ο Charles Rolls, γνώρισε τον Henry Royce)
BMW – Δεν έχει ανακοινώσει
Ο όμιλος BMW, στον οποίο ανήκουν οι Mini και Rolls-Royce, περιμένει τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα να αποτελούν πάνω από το 50% των παγκοσμιων πωλήσεων της μέχρι το 2030. Η BMW θα παρουσιάσει 13 ηλεκτρικά μοντέλα τα επόμενα χρόνια, με τουλάχιστον μία αμιγώς ηλεκτρική επιλογή για το 90% των κατηγοριών στις οποίες τοποθετείται η εταιρεία.
Volvo – 2030
Η στρατηγική της Volvo θέλει την εταρεία αμιγώς ηλεκτρική μέχρι το 2030, αποσύρωντας σταδιακά τα θερμικά και υβριδικά μοντέλα της μέχρι τότε. «Για να συνεχίσουμε την επιτυχημένη μας πορεία, χρειαζόμαστε ανάπτυξη. Αντί λοιπόν να επενδύσουμε σε έναν κλάδο που συρρικνώνεται, επιλέγουμε το μέλλον – ηλεκτρικά και online» εξήγησε ο πρώην CEO, Hakan Samuelsson.
Peugeot και Citroen – 2030
Ακόμη και αν οι υπόλοιπες εταιρείες του ομίλου Stellantis κάνουν τη μετάβαση στα ηλεκτρικά μοντέλα πιο βιαστικά από τους κανονισμούς, ένας εκπρόσωπος του ομίλου ανακοίνωσε πως δεν υπάρχουν σχέδια για την κατάργηση των πωλήσεων θερμικών μοντέλων, μέχρι να τους το απαγορεύσουν οι κανονισμοί. «Όλες οι μάρκες έχουν δεσμευθεί να πρσφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα και βαν. Τα ακόλουθα χρόνια, οι αγοραστές θα διαλέξουν ποιό σύστημα κίνησης προτιμούν. Εμείς, θα ανταποκριθούμε στις μεταβαλλόμενες ανάγκες τους».
Mazda – 2030
Η Mazda δεν στοχεύει να σταματήσει τις πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων μοντέλων πριν από την απαγόρευση τους. Πιστεύει πως ο συνδυασμός πολλών τεχνολογιών είναι ο καλύτερος τρόπος για τη μείωση των εκπομπών CΟ2. O εξηλεκτρισμός είναι ένας βασικός πυλώνας της συνδυαστικής προσέγγισης της Mazda, και το 2030 όλα τα μοντέλα της γκάμας θα χρησιμοποιούν κάποια μορφή ηλεκτροκίνησης. «Ακόμη και αν τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα είναι σημαντικά για τη μείωση των ρύπων, χρειαζόμαστε ακόμη κινητήρες εσωτερικής καύσης για τα αυτοκίνητα μας, σήμερα αλλά και στο μέλλον».
Kia – Δεν έχει ανακοινώσει
Η Kia θεωρεί πως είναι πολύ νωρίς για να αποφασίσει τη κατάργηση των πωλήσεων θερμικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, αλλά έχει ήδη κάνει τεράστια βήματα προς την ηλεκτροκίνηση. Η γκάμα της περιλαμβάνει ήδη τα ηλεκτρικά Niro και EV6.
Hyundai – Δεν έχει ανακοινώσει
Ως μια τεράστια και διεθνής μάρκα, η Hyundai επίσης δεν αναμένει την κατάργηση των κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου στο προσεχές μέλλον. Σίγουρα, έχει κάνει σημαντικές κινήσεις προς την ηλεκτροκίνηση, με καινοτόμα αυτοκίνητα όπως το Ioniq 5 -που ψηφίστηκε ως αυτοκίνητο της χρονιάς για το 2022-, αλλά και το νέο KONA ή το ανερχόμενο “streamliner” Ioniq 6.
Suzuki – 2030
Όπως και άλλες εταιρείς, έτσι και η Suzuki δεν εχει πλάνα να καταργήσει τα θερμικά της μοντέλα πριν από κάποια απαγόρευση και ήδη προσφέρει υβριδικές επιλογές σε όλη της τη γκάμα, συμπεριλαμβανομένου του επαναφορτιζόμενου υβριδικού Across. Η εταιρεία έχει σταματήσει να παράγει πετρελαιοκίνητα μοντέλα, λόγω χαμηλής ζήτησης.
Mercedes-Benz – 2030
Η Mercedes-Benz αναπτύσσει ταχύτατα τη γκάμα EQ των ηλεκτρικών της μοντέλων, με ναυαρχίδα την στιλάτη EQS που βλέπετε στη φωτογραφία. Ο Γερμανός κατασκευαστής υπολογίζει των τα plug-in υβριδικά και τα EV της θα αποτελούν το 50% των παγκόσμιων πωλήσεων της μέχρι το 2025. Ο CEO Ola Kallenius δήλωσε πως η Mercedes θα γίνει αμιγώς ηλεκτρική το 2030, με εξαίρεση μικρές αγορές που η μετάβαση θα είναι δυσκολότερη.
Audi – 2032
Όπως και οι άλλες μάρκες του ομίλου VW, έτσι και η Audi θα σταματήσει την ανάπτυξη θερμικών κινητήρων μετά το 2026. Οι επόμενες γενιές των Α3 και Α4 αναμένονται να είναι αμιγώς ηλεκτρικές, ενώ το μέλλον των ΤΤ και R8 δείχνει αβέβαιο. Τουλάχιστον το RS e-tron GT αποδεικνύει πως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν είναι βαρετά.
Ferrari – Δεν έχει ανακοινώσει
Η Ferrari έχει ήδη «ασπαστεί» την ηλεκτροκίνηση με τα plug-in υβριδικά της όπως η 296 GTB ή η SF90 Stradale. Το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας, όπως έχει επιβεβαιώσει ο CEO Benedetto Vigna, δεν είναι τόσο μακριά και αναμένεται το 2025. Θα μπορούσε να είναι ο hypercar αντικαταστάστης της LaFerrari; Δεν το αποκλείουμε.
Nissan – Δεν έχει ανακοινώσει
Η Nissan δηλώνει πως όλα τα νέα μοντέλα που θα προσφέρει στις σημαντικές αγορές θα είναι εξηλεκτρισμένα μέχρι τις αρχές του 2030. «Είμαστε αποφασισμένοι να δημιουργήσουμε μία κοινωνία μηδενικών ρύπων και να επιταχύνουμε τη παγκόσμια προσπάθεια εναντίον της κλιματικής αλλαγής» ανέφερε σε δήλωση του ο CEO Makoto Uchida. Η εταιρεία δεν έχει επιβεβαιώσει να θα σταματήσει να πουλά θερμικά αυτοκίνητα πριν την απαγόρευση τους.
Fiat – 2030
Το αμιγώς ηλεκτρικό Fiat 500 πωλείται ταυτόχρονα με το βενζινοκίνητο 500 μέχρι σήμερα, αλλά η εταιρεία σκοπεύει να γίνει αμιγώς ηλεκτρική το 2030. Το ανερχόμενο νέο Panda, εμπνέεται από το φουτουριστικό concept car Centoventi και αναμένεται να είναι το επόμενο EV της Fiat.
Renault – 2030
Αν το ηλεκτροκίνητο μέλλον της Renault είναι όπως φαίνεται, οι λάτρεις της μάρκας μπορούν να …κοιμούνται ήσχυοι. Το πρωτότυπο Renault 5 περιγράφεται ως «η αναγέννηση ενός cult μοντέλου, πιο μοντέρνο από ποτέ» και η εταιρεία δηλώνει πως θα «εκδημοκρατίσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη». Αναμένουμε τις πρώτες σημαντικές δράσεις το 2025, καθώς πολλά ηλεκτρικά Renault βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο ανάπτυξης.
Bentley – 2030
Η Bentley θα μεταβεί σε αμιγώς ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά μοντέλα μέχρι το 2026, και στη συνέχεια θα περάσει αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση το 2030. Έτσι, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής δωδεκακύλινδρων κινητήρων βενζίνης μέχρι σήμερα, στο άμεσο μέλλον, δεν θα παράγει θερμικούς κινητήρες.
Lamborghini – 2035
Η Lamborghini είναι περίφημη για τους V10 και V12 κινητήρες της και μάλλον και δυσκολευτεί με τη μετάβαση στα EV, αν και ήδη έχει αποκαλύψει το πρώτο της PHEV, την εικονιζόμενη Revuelto των 1.000 ίππων. Το πρώτο της ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο αναμένεται το 2028 – ένα τέταρτο μοντέλο στη γκαμα της, μαζί με την Urus και δύο supercars. Ο CEO της Ιταλικής μάρκας Stephan Winkelmann δεν δείχνει να πιστεύει στα συνθετικά καύσιμα, θεωρώντας ότι πρέπει πρώτα να δοκιμαστούν σε αγώνες. «Η απαγόρευση των κινητήρων βενζίνης από την Ε.Ε. το 2035 -και πιθανώς το 2036 για εταιρείες του μεγέθους μας- δεν είναι αξιόπιστη» δήλωσε.
Η διάσωση των μικρών κατασκευαστών
Οι κατασκευαστές χαμηλής παραγωγής, όπως οι βρετανικές BAC ή Morgan, αλλά και οι Dallara ή Koeningsegg, θα έπρεπε να επενδύσουν εξωφρενικά κεφάλαια για να μεταβούν στην ηλεκτροκίνηση. Βέβαια, σε πολλές περιπτώσεις, αυτό βρίσκεται αντιμέτωπο με τα «πιστεύω» μερικών εταιρειών, όπως της Pagani, που θεωρεί τον ήχο του κινητήρα εσωτερικής καύσης σημείο ζωτικής σημασίας για τα μοντέλα της. Σίγουρα λοιπόν, ανακουφίστηκαν όταν έμαθαν πως οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα απαγορευτούν στις εταιρείες που κατασκευάζουν λιγότερα από 1.000 αυτοκίνητα ετησίως.