ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Περιτομή του Ιησού: Γιατί οι Χριστιανοί δεν περιτέμνονται;

Η Περιτομή του Ιησού αναφέρεται ως γεγονός στην επίγεια κατά σάρκα ζωή του Ιησού Χριστού, περισσότερο όμως κατ΄ εικασία εθιμικής και νομικής (θεοκρατικής) επιταγής.

Τούτο αναφέρεται μόνο από έναν Ευαγγελιστή, τον Ευαγγελιστή Λουκά, ενώ οι άλλοι τρεις (Ματθαίος, Μάρκος και Ιωάννης) φέρονται να το αγνοούν. Ο Ευαγγελιστής Λουκάς αναφέρει την περιτομή αυτή μόνο ημερολογιακά, δηλαδή την 8η ημέρα από γεννήσεως, σύμφωνα με τον σχετικό εβραϊκό νόμο χωρίς όμως να προσδιορίσει ούτε τον τόπο, ούτε ποιος έκανε την περιτομή, ούτε το μέσον που χρησιμοποιήθηκε, που αποτελούν ιδιαίτερα σημαντικά στοιχεία στη ζωή ενός Ιουδαίου αφού τότε ονοματίζεται και ακολουθεί σχετική επί τούτου εορτή. Μνεία για τέτοια εορτή που ν΄ ακολούθησε της περιτομής του μικρού Ιησού δεν απαντάται σε κανένα ιερό κείμενο.

Γνωστό ότι η ιουδαϊκή θρησκεία, βασιζόμενη στο Λευιτικό της Παλαιάς Διαθήκης, επιβάλλει την περιτομή σε όλα τα άρρενα κατά την όγδοη μέρα από τη γέννησή τους. Πρώτος μάλιστα κατά τη συμφωνία του με τον Ιεχωβά έκανε περιτομή ο Αβραάμ, αν και σε πολύ προχωρημένη ηλικία.

Στο βιβλίο Ιησούς του Ναυή (ε, 2-3) της Παλαιάς Διαθήκης αναφέρεται ότι ο Ιεχωβά είπε στον Ιησού του Ναυή να κατασκευάσει κοφτερές λίθινες μάχαιρες και να κάνει περιτομή στους Εβραίους και μάλιστα παραδόξως για δεύτερη φορά, ίσως επειδή την πρώτη φορά δεν την έκαναν καλά ή επειδή κάποιοι ξέφυγαν. Η χειροποίητη αυτή περιτομή στο σώμα ήταν τύπος που συμβόλιζε την περιτομή της καρδιάς ενεργουμένης απ’ ευθείας από τον Θεό. Την περιτομή την απεχθάνονταν οι Ελληνες και οι Ρωμαίοι, όμως το εβραϊκό αυτό έθιμο διατηρήθηκε και από τους πρώτους Χριστιανούς, αφού σχεδόν όλοι τους ήταν Ιουδαίοι.

Στις Πράξεις των Αποστόλων αναφέρεται μάλιστα ότι τον καιρό των Αποστόλων εξεγέρθηκαν κάποιο αιρετικοί, οι οποίοι έλεγαν ότι, αν δεν περιτέμνονται οι Χριστιανοί, δεν είναι δυνατόν να σωθούν. Τότε οι πρώτοι των Αποστόλων Πέτρος και Ιάκωβος ο Αδελφόθεος, συναχθέντες με τους άλλους, νομοθέτησαν ότι αρκεί σε αυτούς το Βάπτισμα. Ως εκ τούτου για τους Χριστιανούς το άγιο Βάπτισμα είναι “αχειροποίητος εν πνεύματι περιτομή”. Εν πάση περιπτώσει το εν λόγω έθιμο καταργήθηκε από τον απόστολο Παύλο ως ασυμβίβαστο προς τον Χριστιανισμό. Στην Προς Γαλάτας επιστολή του γράφει: «΄Ιδε εγώ Παύλος λέγω υμίν ότι εάν περιτέμνησθε, Χριστός υμάς ουδέν ωφελήσει» (ε, 2). Και παρακάτω (ε, 6) συμπληρώνει: «Εν γαρ Χριστώ Ιησού ούτε περιτομή τις ισχύει ούτε ακροβυστία αλλά πίστις δι΄αγάπης ενεργουμένη» («΄Αλλωστε εκεί όπου κυριαρχεί ο Ιησούς Χριστός δεν έχει καμιά σημασία ούτε το να κάνεις περιτομή ούτε το να μην κάνεις, αλλά το να έχεις πίστη, η οποία εκδηλώνεται έμπρακτα με αγάπη»). Στη δε Προς Κορινθίους Α΄επιστολή του, ο Απόστολος των Εθνών αναφέρει: «Περιτετμημένος τις εκλήθη, μη επισπάσθω· εν ακροβυστία κέκληταί τις, μη περιτεμνέσθω. Η περιτομή ουδέν εστι και η ακροβυστία ουδέν εστι, αλλά τήρησις εντολών Θεού» (ζ, 18-19). Γι’ αυτό άλλωστε ο Χριστιανισμός δεν δέχεται την περιτομή.

Κατόπιν όλων αυτών, απορίας άξιο είναι πώς η Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία καθιέρωσε, πιθανώς τον 9ο αιώνα, να εορτάζεται την 1η Ιανουαρίου η περιτομή του Ιησού, που από τον Παύλο θεωρείται άνευ σημασίας. ΄Αλλωστε οι τρεις από τους τέσσερις θείους Ευαγγελιστές αποσιωπούν την περιτομή του Κυρίου, αφού δεν ήταν χρεία και ανάγκη να γράψουν γι’ αυτήν, καθότι η γνώση του γεγονότος τούτου δεν παρέχει κανένα όφελος στη σωτηρία μας.

Μόνο στο Κατά Λουκάν Ευαγγέλιο αναφέρεται η περιτομή, όχι όμως κατηγορηματικά, αλλά συμπεραίνεται κάπως αυθαίρετα: «Οτε επλήσθησαν ημέραι οκτώ του περιτεμείν το παιδίον, εκλήθη το όνομα αυτού Ιησούς, το ονομασθέν υπό του αγγέλου πριν συλληφθή εν τη κοιλία» (α, 59). Από το προηγούμενο εδάφιο δεν βεβαιώνεται σαφώς από τον Λουκά ότι ο Ιησούς περιετάμη, όπως θέλουν κάποιοι να το ερμηνεύουν. Ωστόσο, ακόμα κι αν συνέβη αυτό, είναι τόσο σημαντικό γεγονός ώστε η Εκκλησία μας να του έχει αφιερώσει δεσποτική εορτή; Ως γνωστόν, ο Χριστός δίδαξε τόσο δια του λόγου όσο και δια των πράξεών Του. Εξάλλου είναι εις γνώσιν μου ο «Λόγος εις την σεβασμίαν Περιτομήν του Κυρίου και Θεού Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού» στον εκδοθέντα από τον Γεώργιο Σουγδουρή Νέον Θησαυρόν, που φυλάσσεται στην αγιορείτικη Μονή Διονυσίου και που απαριθμεί τις αιτίες για τις οποίες χρειάστηκε να περιτμηθεί το βρέφος Ιησούς.

Αν ωστόσο η περιτομή ήταν όντως ένα τόσο σημαντικό για τη σωτηρία της ψυχής μας και την πνευματική μας πορεία γεγονός, θα έπρεπε η περιτομή να ήταν επιβεβλημένη και για όλους τους αληθινούς Χριστιανούς.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Κορινθία, ολόκληρη την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο Hlektra.gr.

hlektragr

Recent Posts

Η ΤΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΦΩΤΟΣ ΕΙΣ ΤΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ

Τό Μέγα Σάββατον, 21ην Ἀπριλίου /4ην Μαΐου 2024, ἔλαβε χώραν ἡ Τελετή τοῦ Ἁγίου Φωτός…

1 ημέρα ago

Ευχές και δώρα στο Δεκάζειο Γηροκομείο Τρίπολης από την Περιφέρεια Πελοποννήσου

Το Δεκάζειο Γηροκομείο Τρίπολης επισκέφθηκε ο Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Αρκαδίας, Κωνσταντίνος Μανδρώνης, την Μεγάλη Πέμπτη 2…

2 ημέρες ago

Η Τελετή του Επιταφίου εις το Πατριαρχείον Ιεροσολύμων (video)

Τό ἑσπέρας τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, 20ῆς Απριλίου/3ης Μαΐου 2024, ἔλαβε χώραν εἰς τόν Πανίερον Ναόν…

2 ημέρες ago

Πάσχα 2024: Η μεγαλύτερη έξοδος μετά τον κορωνοϊό – Πάνω από 425.000 οχήματα έφυγαν από την Αττική

Μια από τις μεγαλύτερες εξόδους των τελευταίων ετών, θεωρείται η φετινή, με εκατοντάδες χιλιάδες Αθηναίους…

2 ημέρες ago

Άγιο Φως: Στις 19:30 στο «Ελ. Βενιζέλος» από τα Ιεροσόλυμα – Πώς θα φτάσει σε όλη την Ελλάδα

Το απόγευμα του Μεγάλου Σαββάτου φτάνει στην Ελλάδα από τα Ιεροσόλυμα το Άγιο Φως, μεταφέροντας…

2 ημέρες ago