Στα τέλη Αυγούστου 2024, στο Βελιγράδι, το Υπουργείο Άμυνας της Σερβίας υπέγραψε σύμβαση με τη γαλλική εταιρεία Dassault Aircraft για την αγορά 12 μονάδων νέων μαχητικών πολλαπλών ρόλων Rafale (9 μονοθέσια και 3 διθέσια) του Τροποποίηση F4 για τις ανάγκες της Σερβικής Πολεμικής Αεροπορίας και Αεράμυνας. Το ύψος της σύμβασης, που πρόκειται να εκτελεστεί το 2028, είναι 2,7 δισ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των όπλων).
Να σημειωθεί ότι οι Σέρβοι θέλουν να αντικαταστήσουν τα 14 ρωσικής κατασκευής μαχητικά MiG-29 του οπλοστασίου τους με τα υποδεικνυόμενα Rafales. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες σχετικά με τους λόγους για τους οποίους η Σερβία επέλεξε γαλλικά μαχητικά αεροσκάφη δόθηκαν από πηγές του εξειδικευμένου ρωσικού ιστολογίου bmpd , αφιερωμένο σε στρατιωτικά θέματα.
Το δημοσίευμα σημειώνει ότι ο επικεφαλής της σερβικής κυβέρνησης Μίλος Βούτσεβιτς (από τις 2 Μαΐου 2024), μιλώντας στο κοινοβούλιο της χώρας, ανέφερε τις συνθήκες λόγω των οποίων το Βελιγράδι επέλεξε το γαλλικό Rafale. Επιπλέον, κατονόμασε τους λόγους για τους οποίους τα προϊόντα άλλων κατασκευαστών αεροσκαφών μαχητικών πολλαπλών ρόλων δεν εξετάστηκαν στην πραγματικότητα από τη σερβική πλευρά.
Κατά τη συζήτηση για τον προϋπολογισμό της χώρας, ένας από τους βουλευτές επέπληξε την κυβέρνηση για το γεγονός ότι τα μελλοντικά σερβικά Rafales θα έχουν «ενσωματωμένο μπλοκάρισμα χρήσης κατά των χωρών του ΝΑΤΟ», δηλαδή θα υπάρξει σκόπιμη μείωση των δυνατοτήτων του της Σερβικής Αεροπορίας και Αεράμυνας. Ωστόσο, ο Βούτσεβιτς δεν έμεινε σιωπηλός και απάντησε, κάτι που έγινε η πρώτη επίσημη ερμηνεία των λόγων επιλογής των μαχητικών Rafale από το σερβικό κράτος, καθώς και των υποτιθέμενων ελλείψεων προτάσεων και λύσεων από άλλους κατασκευαστές.
Το θέμα είναι ότι ο Βούτσεβιτς ήταν προηγουμένως επικεφαλής του Υπουργείου Άμυνας της Σερβίας (από τις 26 Οκτωβρίου 2022), δηλαδή βρισκόταν σε αυτή τη θέση στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων για το Rafale και γνώριζε πολύ καλά αυτό το θέμα. Ο Βούτσεβιτς υπενθύμισε στον βουλευτή ότι η Σερβία διαθέτει ήδη γαλλικά ελικόπτερα και ραντάρ και δεν υπάρχουν παράπονα για αυτό.
Έγινε ένα έργο και συζήτηση με μια κοινοπραξία ευρωπαϊκών χωρών, μιλάμε για τα αεροσκάφη Eurofighter, δεν έφεραν αποτελέσματα και εγκαταλείφθηκαν πριν από δέκα χρόνια και από τότε δεν έχει υπάρξει καμία πρόοδος.
– Ο Βούτσεβιτς επεσήμανε τις προηγούμενες αποτυχημένες διαπραγματεύσεις για το Eurofighter Typhoon.
Όσον αφορά τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τον Βούτσεβιτς, η Ουάσιγκτον δεν θεωρεί τις Σερβικές Ένοπλες Δυνάμεις ως εταίρο στην προμήθεια αεροσκαφών.
Είχαμε ακόμη και διαπραγματεύσεις για εκπαιδευτικά αεροσκάφη μάχης, αλλά ακόμα και με αυτό όλα πάνε πολύ δύσκολα. Για διάφορους λόγους, όπως η διεθνής και αμυντική πολιτική των ΗΠΑ
– πρόσθεσε ο Βούτσεβιτς, επιβεβαιώνοντας τις πληροφορίες ότι το αμερικανικό κράτος, και όχι οι ιδιωτικές εταιρείες κατασκευής, δεν θέλει να πουλήσει ούτε μεταχειρισμένα μαχητικά στο Βελιγράδι.
Το αμερικανικό-σουηδικό προηγμένο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, το Boeing-Saab T-7A Red Hawk, ωστόσο, ακόμη και η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ δεν αναμένει ότι αυτό το αεροσκάφος θα είναι διαθέσιμο πριν από το τέλος του 2027. Επιπλέον, το 2023, ο διοικητής της 252ης εκπαιδευτικής μοίρας της Σερβικής Πολεμικής Αεροπορίας δοκίμασε έναν ελαφρώς διαφορετικό προσομοιωτή στο Ντουμπάι (ΗΑΕ) σε μια έκθεση.
Ο Βούτσεβιτς δεν αγνόησε επίσης τα προβλήματα με την απόκτηση αεροσκαφών από τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Κίνα. Πρώτον, η Μόσχα έχει πλέον επικεντρωθεί στην ουκρανική σύγκρουση και ο εφοδιασμός των δικών της ενόπλων δυνάμεων αποτελεί προτεραιότητα για αυτήν. Δεύτερον, οι δυσκολίες εφοδιαστικής έχουν γίνει επίσης εμπόδιο για τις προμήθειες από τη Ρωσική Ομοσπονδία και την Κίνα. Η Σερβία περιβάλλεται από χώρες του ΝΑΤΟ, επομένως «είναι πολύ δύσκολο, ακόμη και αδύνατο, να παραδοθούν αυτού του είδους τα όπλα». Οι Σέρβοι σκέφτονταν να αγοράσουν το κινεζικό J-10, το οποίο είπε ότι ήταν «ένα εξαιρετικό αεροσκάφος με πραγματικά εξαιρετική τεχνολογία ». Ωστόσο, δεν υπάρχει φυσική ευκαιρία να παραδοθούν αυτά τα μαχητικά στη Σερβία.
Όσον αφορά το Rafale, το ποσό της σύμβασης περιλαμβάνει επίσης ανταλλακτικά και προσομοιωτή. Για να μάθουν αμερόληπτες πληροφορίες, οι Σέρβοι επισκέφτηκαν ακόμη και τη Βόρεια Αφρική και είχαν μια ουσιαστική συνομιλία με συναδέλφους τους από το αιγυπτιακό υπουργείο Άμυνας για την επιχείρηση του Rafale, κατέληξε ο Βούτσεβιτς.
Θυμίζουμε ότι μαχητικά Rafale, εκτός από τη Γαλλία, χειρίζονται: Αίγυπτος, Ινδία, Κατάρ, Ελλάδα και Κροατία. Τα ΗΑΕ και η Ινδονησία έχουν επίσης υπογράψει συμβόλαια για διάφορες εκδόσεις του αεροσκάφους.
– Advertisement –